نام : چکچک دشتی

نام علمی:Oenanthe isabellina

نام انگلیسی:Isabelline Wheatear

 

این پرنده با ظاهر خاکی کمرنگ و یکدست  مشخص می شود . پوشپرهای گوش آن تیره رنگ نیست ، بزرگی سر و منقارش جلب توجه می کند .سیاهی دم آن خیلی پررنگ نیست ، به طرز خاصی می دود و دمش را با قدرت بالا و پایین می برد. دمش اندکی کوتاه است و به صورت راست می نشیند. نر و ماده همشکل هستند و به واسطه شاهپر سفید سرشانه، که به داخل بال های بزرگ شنی رفته و تضاد اندکی با روی تنه دارد، تشخیص داده می شوند. دمگاهش سفید باریک و اغلب نوار انتهایی دم پهن تر و سیاه است. هنگامی که پرواز می کند زیر بال ها و محل اتصال بالها به بدن نخودی سفید است. نوار ابرویی پهن تر و در جلو چشم سفید تر است. اغلب دویده و دمش را با قدرت بالا و پایین می‌برد. اندازه چکچک دشتی 16 سانتی متر است.

در تابستان، در مناطق لم یزرع، زمین‌های پوشیده از علف، واستپ‌ها به سر می‌برد و در زمستان به صورت مهاجر عبوری درکشتزارها دیده می‌شود. این پرنده در سوراخ دیوارهٔ کنار رودخانه، یا دیوارها آشیانه می‌سازد. در ایران، چکچک دشتی نیمه مهاجر است و به تعداد فراوان دیده می‌شود.

عمدتا از حشراتی مانند ملخ، سوسک، سنجاقک ، پروانه ، زنبور، و عنکبوت تغذیه می کند و همچنین از کرم ها و دانه ها به عنوان مکمل رژیم غذائی استفاده می کند.