در این وبلاگ،تصاویر تعدادی از پرندگان با کیفیتی مناسب از عکاس حیات وحش،مرتضی نعمتی، برای شما تهیه شده است.

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

طرقه ی کوهی

نام: طرقه ی کوهی

نام علمی:Monticola saxatilis

نام انگلیسی:Common Rock Thrush

 

طرقه ی کوهی در نواحی دامنه‌ای خشک، صخره‌ای و سنگلاخ کوهستانی در ارتفاع بین هزار تا سه هزار متری همراه با پوشش گیاهی پراکنده بوته‌ای، درختی و درختچه‌ای زندگی می‌کنند. تابستانها از پراکندگی نسبتا فراوانی برخوردار است . در مناطق باز و سنگلاخ و یا بین درختان ، در نواحی کوهستانی زادوولد می کند .طول این پرنده حدود  نوزده سانتی متر است. در تمام فصول دم کوتاه آن بلوطی رنگ و وسطش قهوه‌ای است .رنگ‌آمیزی در پرنده نر و ماده متفاوت است. ناحیه پشتی و سر و گردن در پرنده نر آبی مایل به خاکستری و ناحیه زیرین بدن و ناحیه دمی نارنجی مایل به قرمز و بال‌ها قهوه‌ای تیره مایل به سیاه است که در زمستان همه پر و بال دارای حاشیه سیاه و سفید می‌شود. پرنده ماده دارای رنگ‌آمیزی قهوه‌ای مایل به خاکستری همراه با لکه‌ها و رگه‌های سفید و نخودی در ناحیه پشتی و بال‌ها، نیز در ناحیه زیرین بدن قهوه‌ای کمرنگ با رگه‌های قهوه‌ای تیره و ناحیه بیرونی دمی زرد مایل به نارنجی است. پرنده ماده در زمستان اندکی شبیه به فرم زمستانه نرها می‌شود. طرقه‌های جوان نیز شبیه به ماده‌ها هستند.





ادامه مطلب...
۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۴۳ ۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
شبگرد ***

چوب پا

نام : چوب پا

نام علمی : Himantopus Himantopus

نام انگلیسی:  Black winged Stilt   


ین پرنده در نواحی آب های کم عمق، حاشیه ی تالاب ها، دریاها، باتلاق ها به سر برده و اغلب در نواحی باز دیده شده است و درآب های کم عمق یا روی علف های انبوه و زمین های گلی آشیانه می سازد. در ایران، نستبا فراوان؛ به صورت نیمه مهاجر دیده می شود. این پرنده در مناطق تولید مثل پرو سر صداست و صدایش شبیه «کک» یا «کی کی کی کی» و یا «کی- اک» شنیده می شود. این پرنده، سی و هفت سانتیمتر طول دارد. و با پاهای بلند و قرمز، روتنه ی سیاه، زیر تنه ، گردن و دم سفید از سایر پرندگان کنار آبزی متمایز است. سر، پس گردن و منقار سیاه و پیشانی سفید است. پرنده ی ماده اندکی کمرنگ تر است و در پرنده ی نابالغ سر و پس گردن تیره، روتنه قهوه ای مایل به خاکستری و حاشیه ی عقب بال در پرواز سفید است. در پرواز، از بال های یکدست سیاه، بدن سفید و پاهای بلندش که در امتداد بدن قرار می گیرد، شناخته می شود.






ادامه مطلب...
۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۳۶ ۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
شبگرد ***

زرد پره سر سیاه

نام: زرد پره سر سیاه

نام لاتین: Black-headed bunting

نام علمی: Emberiza melanocephala


 پرنده‌ای از گروه زردپره‌ها راستهٔ گنجشک‌سانان است. این پرنده از جنوب‌شرق اروپا تا ایران یافت می‌شود و در زمستان تا هند نیز مهاجرت می‌کند. زیستگاه زردپره سر سیاه در مناطق تپه ماهوری بوته‌دار، کشتزارها، روی درختان پراکنده یا زمین‌های بایر، زمین‌های باز و باغ‌ها است. طول این پرنده حدود هفده سانتی متر می باشد. نوع نر و ماده آن از نظر ظاهری کاملا با هم متفاوت می باشند. پرنده نر سر و گونه سیاه رنگ دارد و چانه ، سینه و شکم زرد رنگ می باشد  پرنده ماده و جوان در مجموع کمرنگ تر و بدون سیاهی در سر هستند . در پرنده جوان سینه زرد کمرنگ است که آثاری از رنگ قرمز حنایی در آن دیده می شود .






ادامه مطلب...
۲۷ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۱۳ ۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
امین

طرقه ی آبی

نام : طرقه آبی

نام علمی:Monticola solitarius

نام انگلیسی:Blue Rock Thrush


طرقه کبود (طرقه بنفش، طرقه آبی) در نواحی بیابانی و سنگلاخ ، دامنه‌های برهنه کوهستان و نقاط کم ارتفاع تا سطح دریا به سر می برد. در شکاف سنگ‌ها ، صخره ها و ساختمانها آشیانه می سازد . طول این پرنده حدود بیست و یک سانتی متر می باشد.

پرنده نر به آسانی با پرو بال خاکستری مایل به آبی سیر شناخته می شود و  از دور تقریبا سیاه  به نظر می آید در زمستان در پرو بال هایش رگه های نخودی رنگی دیده می شود. پرنده ماده در سطح پشتی قهوه‌ای مایل به آبی است و در سطح شکمی کمرنگتر و دارای راه‌راه عرضی قهوه‌ای مایل به خاکستری می باشد. این پرنده تک‌زی است  و بسیار خجالتی و ساکت که روی صخره ها می نشیند و برای شکار حشرات می پرد و برمی گردد.





ادامه مطلب...
۲۷ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۰۹ ۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
امین

سهره ی نوک بزرگ

نام : سهره ی نوک بزرگ

نام انگلیسی : Hawfinch

نام علمی : Coccothraustes coccothraustes

 

طول این پرنده حدود هجده سانتی‌ متر است ؛ منقار خیلی بزرگ ، قطر زیاد گردن ، دم کوتاه با نوک سفید ، نوار پهن سفید روی بال‌های سیاه مایل به آبی از نشانه‌های مهم تشخیص این پرنده می باشد . سرش به رنگ قهوه‌ای خاکی و پشتش قهوه‌ای سیر است . سطح شکمی آن قهوه‌ای مایل به صورتی کمرنگ ، گلو و پس منقارش سیاه می باشد.

منقارش در بهار به رنگ آبی فلزی و در زمستان شاخی کمرنگ است . پرنده ماده کمرنگ‌تر و رنگ تارکش کمتر مایل به خرمائی است . پرنده‌ نابالغ راه‌راه قهوه‌ای و لکه گلویی زردرنگ دارد . پروازش سریع است و معمولا در ارتفاع زیاد پرواز می کند ، ولی در فواصل کوتاه با حرکتی جست مانند جابه‌جا می شود ، در پرواز منظره سر بزرگ و دم کوتاهش تشخیص آن را آسان می سازد ، و از زیر یک نوار شفاف در سراسر شاهپرهای نخستین آن مشاهده می شود . با قدرت جست می زند ، با قامتی راست راه می رود و راه رفتنش شبیه اردک است .اغلب در زمستان به صورت گله دیده می شوند که در میان جنگل و روی زمین تغذیه می کند . پرنده‌ای است بینهایت محتاط و گوش به زنگ .

به‌طور کلی درخت‌زی است . در جنگل‌ها ، پارک‌ها و میوه‌زارها دیده می شود . نوک درخت ، روی شاخه‌های افقی پایین درخت ، یا روی تنه درخت و اغلب به‌صورت دسته‌های پراکنده لانه‌سازی و زاد و ولد می کند .

سهره نوک بزرگ از جمله پرندگان بومی ایران است و این در حالیست که جمعیت این پرنده به شدت رو به کاهش نهاده ، اما در مناطق خاصی از پراکندگی نسبتا خوبی برخوردار است .




۲۷ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۰۶ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
امین

هدهد

نام:هدهد / شانه به سر

نام علمی:Upupa epops

نام انگلیسی:Hoopoe

این پرنده بسیار زیبا در زمین‌های بایر یا با پوشش گیاهی اندک که بتواند در آن‌ها به دنبال حشرات، غذای اصلیش، بگردد و وجود اجسام عمودی دارای شکاف (مثل درخت‌ها، صخره‌ها و حتی دیوار) که بتواند در آن لانه بسازد زندگی می کند. زمستان در فضای‌های بازتر و بوته زار می‌گذراند. در سوراخهای کهن و گاهی در خرابه آشیانه می‌سازد. در تابستان فراوان است. و در پشت رودخانه و گاهی هم در باغ‌ها زیاد دیده می‌شود. اندازه هدهد بیست و پنج تا بیست و نه سانتی‌متر است نر و ماده همشکل هستند .

"داستان هدهد قاصد پیغمبر سلیمان در قرآن مشهور است. هدهد نامه سلیمان پیغمبر را به " ملکه بلقیس " در مملکت سبا رسانید."






۲۵ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۱۱ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
امین

زنبور خورک

نام: زنبور خورک

نام علمی:Merops apiaster

نام انگلیسی:Bee-eater


این پرنده بسیار زیبا در درخت زارها ، زمینهای مزروعی ، بیشه های گز ، باغها و امثال آن در نقاط خشک زندگی می کنند و از جمله پرندگان بومی ایران هستند و در تابستان ها به وفور یافت می شوند. این پرنده به صورت گروهی زندگی و زاد و ولد می کنند. هر دو گونه نر و ماده آن شبیه به هم بوده و طولشان به بیست و نه سانتی متر هم می رسد.






ادامه مطلب...
۲۵ مرداد ۹۳ ، ۲۲:۵۸ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
امین

سهره ی طلایی


نام : سهره طلایی

نام علمی:Carduelis carduelis

نام انگلیسی:European Goldfinch

این پرنده زیبا در باغها,پارکها,کشتزارها,بوته زارها و دره های پوشیده از درخت تا ارتفاع دو هزار و دویست متری به سر برده و زمستانها در کشتزارها و مزارع باز,علفزارها و اراضی مخروبه دیده میشود و در درختان آشیانه میسازد. صدای بسیار زیبا و دلنشین و تنوع  رنگ در پرهای این پرنده  باعث گردیده که متاسفانه بسیاری از اینگونه سهره ها در قفس نگهداری شوند و یکی از پر طرفدار ترین پرندگان خانگی باشند.تک همسر است و سالی دو بار در اردیبهشت و مرداد تولید مثل می کند. طول این پرنده دوازده سانتی متر می باشد و گونه نر و ماده آن تفاوت چندانی با هم ندارند ، فقط رنگ قرمز در صورت پرنده نر وسعت بیشتری اشغال کرده و از چشم ها فراتر می رود که در گونه ماده تا میانه های چشم می رسد و همچنین منقار پرنده نر کمی بزرگتر از پرنده ماده می باشد.







ادامه مطلب...
۲۵ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۲۳ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
امین